Παρασκευή Φεβ 15
  
  1. Βασική πληροφορία
  2. Kατηγοριοποίηση
  3. Ταυτότητα
  4. Τεκμηρίωση
  5. Συσχετίσεις
  6. Δικαιώματα
  7. Πηγές

Χριστός Παντοκράτορας

Στοιχεία Καταγραφής print all
Κωδικός αρχείου καταγραφής CRID:603
Τύπος αρχείου καταγραφής Μεμονωμένο μνημείο
Ημερομηνία Καταγραφής 15-04-2013
Υπεύθυνος Καταγραφής -
Δικαιώματα αρχείου καταγραφής
Παρατηρήσεις Φορητή Εικόνα


ΒΑΣΙΚΗ ΚΑΡΤΕΛΑ ΜΝΗΜΕΙΟΥ
Είδος μνημείου Αντικείμενο (Κινητό Μνημείο)
Κωδικός Μνημείου ΦΕΙΚ 33
Όνομα Μνημείου Χριστός Παντοκράτορας
Αρμόδιος φορέας Ιερά Μητρόπολη Αλεξανδρουπόλεως, Τραϊανουπόλεως και Σαμοθράκης
Όνομα τόπου Εκκλησιαστικό Μουσείο Αλεξανδρουπόλεως
Χρονολόγηση κατασκευής
αρχές18αιώνας μ.Χ.
Σύντομη Περιγραφή Ο Χριστός εικονίζεται καθισμένος σε πλατύ ψηλό μαρμάρινο θρόνο "δυτικού τύπου". Το σώμα Του παρουσιάζει ανεπαίσθητη κλίση προς τα αριστερά, αλλά το κεφάλι Του στρέφεται και κοιτά τον θεατή. Υψώνει το δεξιό μπροστά στο στήθος σε χειρονομία ευλογίας με ενωμένα τα δύο δάχτυλα. Με το αριστερό στηρίζει επάνω στο γόνατό Του ανοιχτό Ευαγγέλιο με κόκκινο το πάχος των σελίδων και το χωρίο: "Είπεν ο Κύριος προς τους ε/ληλυθότας/ προς αυτόν Ιου/δαίους Εγώ/ ειμί το φως του/ κόσμου ο α/κολουθών/ εμοί, ο[υ] μη/ περιπατήσει/ εν τη σκοτία/ αλλ' έξει το/ φως της ζωής/ είπον ουν αυτώ...". Φορεί ρόδινο-δαμασκηνί χιτώνα με χρυσό σήμα και λευκά πλατιά φώτα. Είναι στολισμένος μπροστά στο στήθος με ανθικά μοτίβα. Το ιμάτιο είναι πράσινο βαθύ με λευκά φωτίσματα στις ακμές των πτυχών.
Η ράχη του θρόνου είναι καμπυλόγραμμη, διακοσμημένη με φυτικά αναγεννησιακά θέματα και διάλιθες χρυσές παρυφές. Στο εσωτερικό έχει κόκκινο ερεισίνωτο κοσμημένο με δικτυωτό πλέγμα και μικροτέρο υποστήριγμα για τη μέση, στο οποίο ακουμπά το δεξί χέρι του Χριστού. Το επάνω και τα πλαϊνά μέρη της ράχης αποδίδονται με ρόδινο-μωβ χρώμα και υπόλευκο φυτικό διάκοσμο. Το κάθισμα του θρόνου είναι φαιό, πλαισιωμένο από δύο κιονίσκους με διάλιθο διάκοσμο και ανθιμωτές απολήξεις. Από το μαξιλάρι, στο οποίο κάθεται ο Χριστός, διακρίνεται μόνο το αριστερό καταστόλιστο άκρο του. Στο κάτω μέρος του καθίσματος του θρόνου σχηματίζει εσοχή στο μέσον, στολισμένη επίσης με δικτυωτό πλέγμα και χρυσές παρυφές, ενώ στα πλάγια, μέσα σε τετράγωνες μέτωπες, πλαισιωμένες κι αυτές από χρυσό, παριστάνονται με υπόλευκο χρώμα δύο Σεραφείμ σε μπλε βάθος. Ο θρόνος έχει μαρμάρινο υποπόδιο, ακανόνιστου σχήματος, δοσμένο με προοπτική και πλαισιωμένο από κοκκινη γραπτή ταινία.
Η μορφή του Χριστού αποδίδεται με λαδοπράσινο προπλασμό και υπόλευκο χρώμα για τα φωτισμένα εξέχοντα σημεία. Ο προπλασμός λειτουργεί ως σκιά των χαρακτηριστικών και διαγράφει σχεδόν γεωμετρικά τα φρύδια, τις "σακούλες" των ματιών και τη βάση του λαιμού. Τα χείλη τονίζονται με κόκκινο. Η μακριά κόμμη χωρίζεται στη μέση, είναι καστανή και ένα τμήμα της πέφτει μπροστά στον αριστερό ώμο του Χριστού. Την αποδίδουν καστανές παράλληλες γραμμές. Πίσω από το θρόνο, στα δύο άκρα της πλάτης, στέκονται προς τον Παντοκράτορα και δέονται προς Αυτόν, η Παναγία αριστερά, τυλιγμένη σε κατακόκκινο μαφόριο, και ο Άγιος Ιωάννης ο Πρόδρομος δεξιά, ντυμένος με βαθυπράσινο ιμάτιο. Το ελεύθερο χέρι τους ακουμπά επάνω σε εκείνο που δέεται. Το κάτω μέρος του σώματος και των δύο μορφών χάνεται πίσω από τον θρόνο. Οι φωτοστέφανοι είναι απλοί εγχάρακτοι κύκλοι στο χρυσό κάμπο. Επάνω στο υποπόδιο και κάτω από τα πόδια του Χριστού η χρονολογία 1799 και η αφιερωματική επιγραφή: "Ανακενίσθη Διά Συ[νδ]ρομής Αργυρίου Δημητρίου εις Βοήθειαν Αυτών[...............] Αδελφών.