Πέμπτη Μαϊ 23
  
  1. Βασική πληροφορία
  2. Kατηγοριοποίηση
  3. Ταυτότητα
  4. Τεκμηρίωση
  5. Συσχετίσεις
  6. Δικαιώματα
  7. Πηγές

Ο Άγιος Χαράλαμπος με σκηνές του βίου του

Στοιχεία Καταγραφής print all
Κωδικός αρχείου καταγραφής CRID:493
Τύπος αρχείου καταγραφής Μεμονωμένο μνημείο
Ημερομηνία Καταγραφής 12-04-2013
Υπεύθυνος Καταγραφής -
Δικαιώματα αρχείου καταγραφής
Παρατηρήσεις Φορητή Εικόνα


ΒΑΣΙΚΗ ΚΑΡΤΕΛΑ ΜΝΗΜΕΙΟΥ
Είδος μνημείου Αντικείμενο (Κινητό Μνημείο)
Κωδικός Μνημείου ΦΕΙΚ 92
Όνομα Μνημείου Ο Άγιος Χαράλαμπος με σκηνές του βίου του
Αρμόδιος φορέας Ιερά Μητρόπολη Αλεξανδρουπόλεως, Τραϊανουπόλεως και Σαμοθράκης
Όνομα τόπου Εκκλησιαστικό Μουσείο Αλεξανδρουπόλεως
Χρονολόγηση κατασκευής
1849 μ.Χ.
Σύντομη Περιγραφή Το μεγαλύτερο μέρος της εικόνας καταλαμβάνει ο Άγιος Χαράλαμπος, ένθρονος και μετωπικός. Ευλογεί με το δεξιό, ενώ με το αριστερό στηρίζει στο γόνατο κλειστό Ευαγγέλιο. Τα πόδια του πατούν σε πρασινωπό μαρμάρινο υποπόδιο. Φορεί πλούσια διακοσμημένη αρχιερατική στολή: Μπλε στιχάριο με χρυσές ανταύγειες, κόκκινο φελώνιο με χρυσοΰφαντα άνθη και πράσινη χρυσοποίκιλτη τραχηλιά, χρυσοκέντητο επιτραχήλιο και επιγονάτιο με παράσταση Παντοκράτορα. Ο Ιεράρχης είναι γέροντας, φαλακρός με πλατύ πρόσωπο πλασμένο σε τόνους καστανούς-καφέ, ρόδινα-μπεζ σαρκώματα με υπόλευκα φώτα. Τα μαλλιά, το γένι και το μουστάκι είναι γκριζόλευκα. Ο φωτοστέφανος ορίζεται με γραπτό λευκό κύκλο και είναι χρυσός. Ο θρόνος είναι δυτικού τύπου, με πλατιά, ψηλή ράχη και κάθισμα, διακοσμημένα σε ύφος "μπαρόκ" με χρυσογραφίες καικαφέ χρώμα. Το ερεισίνωτο έχει μπλε ράχη και επάνω στο κάθισμα μακρόστενο γαλάζιο μαξιλάρι με χρυσές φούντες. Στο κεφάλι φέρει πρόσθετο μεταλλικό φωτοστέφανο. Πίσω από τον θρόνο αποδίδεται αρχιτεκτονικό βάθος: δύο ζεύγη τριών πράσινων κιόνων, που πατούν σε ψηλά βάθρα, πλαισιώνουν τον Άγιο στα πλάγια και ανακρατούν καφέ-ρόδινο τόξο με ανθεμωτά κοσμήματα στα μέτωπα. Οι κίονες απολήγουν σε κιονόκρανα με ανθεμωτά κοσμήματα. Στο βάθος, εσωτερικό χώρου με τέσσερα μονόλοβα παράθυρα σε τόνους του καφέ και ρόδινο-κεραμιδί. Στα παράθυρα κόκκινα μεταλλικά κιγκλιδώματα. Κάτω, μίμηση δαπέδου από τετράγωνες πλάκες. Στο κάτω μέρος της εικόνας, μέσα σε χωριστό πλαίσιο από χρυσή ταινία με πολλαπλά τόξα με χρυσογραφίες "μπαρόκ", τέσσερις σκηνές του βίου του Αγίου. Οι σκηνές έχουν αποδοθεί με προοπτική: εμπρός οι δύο σε πρώτο πλάνο είναι μεγαλύτερες σε διαστάσεις, πρόσωπα και άλλα στοιχεία και τις πλαισιώνει αρχιτεκτονικό βάθος που παριστάνει τείχος πόλεως. Οι άλλες δύο έχουν τοποθετηθεί πίσω σε μικρογραφική διάταξη και φαίνεται να εκτυλίσσονται στο ύπαιθρο, έξω από τα τείχη της πόλεως. Κάτω, στο μέσον, σε ιδιαίτερο μετάλλιο από τη γνωστή χρυσή ταινία έχει διασωθεί οκτάστιχη επιγραφή με κόκκινα και μαύρα τονισμένα μικρά και κεφαλαία: "1849 / χειρ + Αλεξάνδρου / Σ[Υ]ΠΡΟΣΦΕΡΟΥΝ ΤΗΝ/ ΠΑΡΟΥΣΑΝ ΠΡΟΣΦΟΡΑΝ/ ΜΕΤ' ΕΥ[ΛΑΒΕΙ]ΑΣ. ΔΟΥΛΟΙ ΣΟΥ ΙΧΘΙΟΠΩΛΑΙ/ ΑΠΟ ΣΠΛΑ[ΧΝΩΝ ΚΑΙ ΚΑ]ΡΔΙΑΣ ΚΑΙ ΘΕΡΜΩΣ/ ΣΕ ΙΚΕ[ΤΕΥΟΥΝ ΕΝ]ΔΟΞΕ ΙΕΡΟΜΑΡΤΗΣ!/ ΙΝ' Α[ΥΤΟΣ ΡΥΣΗΙ] ΝΟΣΟΥ ΑΠ[Α]ΝΤΑΣ/ Δ[ΟΥΛΟΥΣ ΣΟΥ] ΛΑΤΡΗΣ".
Επιγραφή επάνω με κόκκινα κεφαλαία: "Ο ΑΓΙΟΣ ΧΑ/ΡΑΛΑΜΠΗΣ".