Σάββατο Φεβ 16
  
  1. Βασική πληροφορία
  2. Kατηγοριοποίηση
  3. Ταυτότητα
  4. Τεκμηρίωση
  5. Συσχετίσεις
  6. Δικαιώματα
  7. Πηγές

Η Αγία Ειρήνη με σκηνές του βίου της

Στοιχεία Καταγραφής print all
Κωδικός αρχείου καταγραφής CRID:394
Τύπος αρχείου καταγραφής Μεμονωμένο μνημείο
Ημερομηνία Καταγραφής 05-04-2013
Υπεύθυνος Καταγραφής -
Δικαιώματα αρχείου καταγραφής Φορητή Εικόνα
Παρατηρήσεις -


ΒΑΣΙΚΗ ΚΑΡΤΕΛΑ ΜΝΗΜΕΙΟΥ
Είδος μνημείου Αντικείμενο (Κινητό Μνημείο)
Κωδικός Μνημείου ΦΕΙΚ 143
Όνομα Μνημείου Η Αγία Ειρήνη με σκηνές του βίου της
Αρμόδιος φορέας Ιερά Μητρόπολη Αλεξανδρουπόλεως, Τραϊανουπόλεως και Σαμοθράκης
Όνομα τόπου Εκκλησιαστικό Μουσείο Αλεξανδρουπόλεως
Χρονολόγηση κατασκευής
1778 μ.Χ.
Σύντομη Περιγραφή Την εικόνα περιβάλλει μεταγενέστερο ξυλόγλυπτο πλαίσιο με κυματιστό βλαστό και ρόδακες. Η Αγία εικονίζεται όρθια, στραμμένη προς τα αριστερά, με αυτοκρατορική ενδυμασία. Με το δεξί υψωμένο μπροστά στο στήθος δέεται, ενώ με το αριστερό κρατεί κλαδί φοινικιάς και το σταυρό του μάρτυρα. Φορεί στο κεφάλι βαρύτιμο χρυσοποίκιλτο επενδύτη με διάλιθες παρυφές και τραχηλιά και κόκκινη-βυσσινί χλαμύδα, μεγάλη, με χρυσές ανταύγειες, που πέφτει με μεγάλες βαθιές και επιτηδευμένες πτυχές στην πλάτη, μέχρι το έδαφος. Τα υποδήματά της είναι χρυσά διάλιθα. Το πρόσωπο έχει πλασθεί σε τόνους λαδοπράσινους, ρόδινους και μπεζ. Τα χαρακτηριστικά γράφονται με καστανές γραμμές, το βλέμμα της είναι ήρεμο και θλιμμένο. Με ρόδινο-κοκκινωπό τόνο έχουν αποδοθεί τα χείλη. Με τον ίδιο τόνο οι κόκκινες νεανικές παρυές. Ο φωτοστέφανος έκτυπος με χρυσό κάμπο και κόκκινο κύκλο. Δεξιά και αριστερά του επιγραφή με λευκά κεφαλαία: "Η ΑΓΙΑ ΜΕΓΑΛΟΜΑΡΤΥΣ ΕΙΡΗΝΗ". Το βάθος πίσω από την Αγία είναι χρυσό, επάνω και κάτω αποδίδεται με τριχρωμία σε τόνους μπλε, ώχρας και ρόδινου-μπεζ. Δίπλα στα πόδια της, δεξιά, μέσα σε ελλειψοειδές πλαίσιο από περίτεχνες χρυσογραφίες, χρυσογράμματη εξάστιχη επιγραφή: "Διά σ[υν]δρομής κ(αι)/ Δαπάνης, των ευσε[βε]στάτων, ψαρά[δ]ων μο[..]ζη/τζήδων [α]ψοη΄/ οκτωμ[βρίου] στ΄/αστ".
Τη μορφή της Αγίας περιβάλλουν, σε σχήμα ανάποδου Π, σκηνές από τον βίο και τα θαύματά της, μέσα σε ορθογώνια διάχωρα που τα ορίζουν λεπτές λευκές γραμμές. Οι σκηνές αποδίδονται σαν μικρά εικονίδια στο χρυσό βάθος της εικόνας. Χωρίς να είναι πολυπρόσωπες είναι αφηγηματκές και παραστατικές. Έχουν ζωγραφηθεί με την ίδια καλλιτεχνική ποιότητα και επιμονή στη λεπτομέρεια που παρουσιάζει και η παράσταση της Αγίας.